Digital salon: 10 content ideeën voor Social Media voor kappers

Als onderdeel van de langlopende serie van ASK Education op de 'Digital Salon', is deze post erop gericht om saloneigenaren en kappers een ideeën te geven van welke content ze kunnen plaatsen op de zakelijke accounts. Dit is absoluut geen volledige lijst, er is zoveel meer te verzinnen (bijv. stories, influencers en live-verslagen!), maar het kan je op weg helpen!


Het idee is om de eigenschappen en overtuigingen van jouw salon te vertellen in inspirerende, positieve, vermakelijke en leerzame content dat steeds weer het verhaal vertelt van jouw merk.


1. Post voor & na foto's van klanten

Specifieke na-foto's, achterkant hoofd, doen het goed op Instagram en Facebook…..en klanten zijn zelf meer bereid om een foto te laten nemen wanneer het gezicht niet zichtbaar is! Op Instagram is een scala aan mogelijkheden om de na-foto als eerste in beeld te krijgen met een swipe naar de voor-foto; dan is het belangrijkste beeld het eerst zichtbaar, maar geeft ook de volger ook de mogelijkheid om de transformatie goed te zien - oftewel jullie talent.

 

2. Bied korting, geschenken en aanbiedingen

In het algemeen volgen Socail Media gebruikers een zakelijk pagina omdat ze verwachten dat ze er iets voor terugkrijgen. Zorg dat jouw groep volgers zich speciaal voelt door een aanbieding te posten op Facebook of Instagram. Een idee kan zijn dat een klant 10% korting op een kleuring kijgt bij het tonen van de post. Of misschien een een gratis cadeau (bijv. nagellak. lipstick of een sieraad) wanneer een klant een product koopt na een behandeling.

 

3. Deel User Generated Content (UGC)

Veel merken krijgen meer betrokkenheid door het posten van user generated content (UCG) - de inhoud (content) van een website wordt verzorgd door de bezoekers in plaats van de webmasters - dan van hun eigengemaakte inhoud; simpelweg omdat mensen eerder andere mensen geloven dan bedrijven. Zoek dus manieren om dit in jouw plan te verwerken - @schwarzkopfpro gebruikt deze type content en waarom zou je, als je werkt met Schwarkopf Professional, dit niet ook gebruiken? Zorg er wel voor dat je altijd toestemming vraagt waar nodig en de juiste credits (eer) geeft.


En je kunt ook de klanten aansporen om de salon's hashtag te gebruiken en de salon te taggen wanneer ze iets posten over hun nieuwe kapsel (om er een aanbieding aan te verbinden, kun je misschien een gratis behandeling of iets dergelijks verloten onder iedereen die dit doet), dit helpt eraan mee dat de klanten een nog betere binding met de salon krijgen, het bereik te vergroten (denk maar aan de volgers van jouw volgers) en je kunt hun posts delen (zodat je meer UGC voor je eigen pagina krijgt).


Tenslotte is het nu tijd om je klanten niet meer alleen te zien als betalende klant; alle kapsels die je maakt, zijn reclame - een levensechte advertentie - voor je salon en jouw kundigheid.


4. Promoot jouw team

Kappers werken nauw samen met de klanten, waarom zou je Social Media niet gebruiken om nog meer te weten te komen! Maak content om ze te introduceren; deel beelden van 'achter de schermen' dat ze aan het werk zijn en persoonlijke details (favoriete product, kapsel en wat trending is in hun wereld) voor zinvolle connecties, terwijl je ze op hetzelfde moment complimenteert (zodat zij de post waar ze een rol in spelen, ook zelf willen delen)!


5. Probeer quotes en memen

Bij matig en weloverwogen gebruik, kan deze manier van communicatie een geweldige manier zijn om met jouw publiek te delen. Het voegt een menselijke kant aan een zakelijke pagina toe, door de content af te wisselen met emionele, grappige en oppeppende berichtjes. Een quote of een meme (aanstekelijk idee) kan makkelijk worden gemaakt of gekopieerd van andere en lezers voelen zich aangesproken (dat betekent meer betrokkenheid, likes, commentaar enz.). Plus, ze helpen om het karakter, overtuiging en opvatting van de salon op een toegankelijk manier te delen.


6. Presenteer product Q&As

Heb je een speciaal go-to product wat je graag gebruikt in het haar van je klant? Deel dit dan met je volgers op Social Media! Waarom zou je niet vertellen waarom het je favoriet is en hoe ze het zelf moeten gebruiken in een video post of story? Dit levert niet alleen waardevol leerzaam materiaal voor je publiek, maar het toont ook jouw passie, zorg en kunde. Klanten willen graag weten welke luxe producten ze kunnen verwachten in jouw salon. En als bonus, als je het merk of product tagt, zullen ze misschien jouw post zelf delen! Win-win.


7. Gebruik referenties

Moedig jouw klanten aan om een recensie te posten op jouw pagina op Facebook - maar laat het daar niet bij. Vraag de schrijver van de review of je hun woorden mag gebruiken in een refentie-post. Je kunt de tekst delen met het logo en in de style van de salon op Instagram. Het is niet erg als je geen grafisch designer bent, er zijn genoeg gratis tools online (zoals Canva) om je te helpen jouw Social Media content een mooie uitstraling te geven.

 

8. Denk ook aan lifestyle

Als je trots bent op je salon, laat het dan zien! Denk aan aesthetics en accessoires die jouw klant aanspreken. Maak afbeeldingen of video's van interieur en gevel van de salon; strategisch geplaatste planten, kaarsen, interessante kunstwerken, stylish salon tools, producten en zelfs licht kunnen bijdragen aan een aantrekkelijke inspirerende content om te delen op de Social Media kanalen. Flatlay (een zorgvuldig gearrangeerd tableau) is ook een goede manier om te gebruiken. De sleutel is op een ruimte te tonen waar de klant steeds weer terug wil komen.

 

9. Ga lokaal

Denk voorbij je salon! Jouw publiek leeft ook in de real world, dus waarom zou je niet deelnemen aan lokale activiteiten (en post hierover op Social Media!) - is er misschien een lokaal goed doel waaraan je kunt bijdragen? Misschien kun je zelf een bakwedstrijd organiseren om geld in te zamelen. Of misschien koop jij je koffie wel bij een lokale barista om de hoek; deel iets van deze zaak en misschien krijg je een share terug! Luister naar wat de klanten over de omgeving te vertellen hebben, raak betrokken en post erover.

 

10. Onthoud het beland van zakelijke communicatie posts

Facebook is een geweldig platform om jouw salon services te promoten, klanten te ondersteunen bij vragen en om de lege plekken in het afspraakboek te vullen! Als je nog open tijden hebben, zet het op Social Media met een afbeelding of story, je kunt zelfs korting geven of een aanbieding voor wie zich al eerste meldt.


Hebben we je geïnspireerd? Vergeet niet op @schwarzkopfpro te taggen in jouw posts, zodat je nog meer exposure krijgt en meer dan 1 miljoen volgers bereikt! Plus, voor nog meer inzichten , go digital - nu meteen, met inspirerende video's, up-to-date productinformatie, livestream sessies, webinars en veel, veel meer op de ASK e-Academy. Registreer je vandaag nog op www.ask-elearning.com.

 

LEES MEER: