DIGITAL SALON: Begrijp Hashtags op social media

Om de aanwezigheid van jouw salon op sociale media te vergroten - en daarmee ook jouw salon te laten groeien - "moet" je actief zijn op sociale media! En als je het over sociale media hebt, heb je het over hashtags. In deze post wordt een korte introductie gegeven over dit onderwerp met hints en tips om het maximale uit hashtags te halen voor jouw salon…

 

Wat is precies een hashtag?
Hashtags zijn overal! Oorspronkelijk komen ze van Twitter maar nu zie je ze voorbijkomen op de overgrote meerderheid van de sociale kanalen, waaronder Facebook, Instagram en Pinterest. Hashtags worden voornamelijk gebruikt in sociale media marketing en is een woord, of groep woorden, voorafgegaan door dit symbool '#'. Hiermee kun je online gesprekken starten en volgen; dit maakt ze tot een noodzaak voor marketing en merkinteractie via sociale media.

 

Hoe kunnen hashtags succesvol gebruikt worden?
Een verkoper is alleen zo goed als de producten die hij verkoopt; daarom is de hashtag zelf de sleutel tot een succesvolle campagne. Hashtag-gebruikers moeten hun onderzoek doen om ervoor te zorgen dat er niet al iets soortgelijks rondzweeft op het sociale toneel (wat een potentiële PR-ramp zou kunnen veroorzaken!).

 

Vergeet niet om ervoor te zorgen dat de hashtag pakkend is; iets dat jouw doelgroep gemakkelijk kan oppikken en onthouden, en zorg ervoor dat het relevant is – te ingewikkelde hashtags kunnen net zo inefficiënt zijn als wanneer er weinig aandacht aan wordt besteed! Sommige hashtags zijn ook verbannen op bepaalde sociale mediaplatforms (vanwege overmatig gebruik en/of expliciete inhoud die de community richtlijnen schendt), dus het is belangrijk om onderzoek te doen om ervoor te zorgen dat je favoriete hashtags niet zijn verboden.

 

Hoe kan ik de hashtags gebruiken?
Zodra je na grondig onderzoek je hashtag hebt gevonden - voor Schwarzkopf Professional zijn #apassionforhair / #schwarzkopfpro de overkoepelende merk gerelateerde hashtags – dan bepaald hoe je de hashtags gebruikt de impact en het succes. Jouw doelgroep moet een reden hebben om te reageren op je social media berichten of campagne. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen, zo kun je bijvoorbeeld: 

  • Informeer/motiveer jouw doelgroep met inspirerende educatieve content, bijvoorbeeld #ASKeducation #hairinspo
  • Roep een emotionele reactie op met behulp van themadagen of een befor/after post, bijvoorbeeld #MondayMotivation, #TransformationTuesday 
  • Start een wedstrijd waarbij de gebruiker een specifieke hashtag/set hashtags moet gebruiken om deel te nemen, bijvoorbeeld #BLONDMEBATTLE, #igoraroyaltakeover
  • Gebruik de hashtag van jouw salon om volger-gegenereerde inhoud te creëren die jij, maar ook je klanten kunnen gebruiken, bijvoorbeeld #apassionforhair, #schwarzkopfpro
  • Creëer bekendheid voor een nieuwe promotie, services of producten in de salon, bijvoorbeeld #OilUltime, #salonessentials

 

Hashtags
Hashtags

 

Vergeet niet dat hashtags zijn ontworpen om je content beter zichtbaar en toegankelijk te maken, dus het is goed om ze relatief kort en krachtig te houden. Lange hashtags kunnen moeilijk te lezen zijn en er is een verhoogde kans op typefouten (iets waardoor je content minder zichtbaar wordt!).

 

Het is ook een goed idee om je hashtags te mixen met populaire, veelgebruikte hashtags versus lokale en niche hashtags – als je een mix op een slimme manier gebruikt, zou je een reeks potentiële klanten kunnen targeten (zonder op spam te lijken!). Let op: als je voor #elk #woord #een #hashtag #gebruikt zier het eruit als spam en heeft streeft het zijn doel voorbij. Hier zijn enkele van onze favoriete hashtags om je een begin te geven:

 

#TRUEBEAUTY #BELIEVEINCONFIDENCE #EssentialLooks #IGORA #EXPRESSYOURBLONDME #blondehairdontcare #hairdresserlife #salonlife #hairinspo #instahair #hairtrends #hairgoals #beautyroutine #beautifulhair #healthyhair #hairartist #madetocreate #strongbonds #askeducation #strongbonds #shapingfutures #schwarzkopfpro #apassionforhair

meer tags